Tunnelihanke yltää Lakeudelle!

Tunnelihanke yltää Lakeudelle!

Julkaistu:

TALLINNAN TUNNELIHANKKEEN LONKEROT ULOTTUVAT POHJANMAALLE

Helsingin ja Tallinnan välinen junatunnelihanke on edennyt ripeästi. Yksityisellä puolella tehty vahva työ on tuottamassa nopeaa tulosta. Angry Birdsin luojana tunnetun Peter Österbackan johtamassa tunnelihankkeessa Tallinnan Ülemistestä Espoon Keilaniemen kautta Helsinki-Vantaan lentoasemalle päästään konkreettiseen työvaiheeseen jo ensi syksynä. Louhimaan päästäneen jo keväällä 2019 ja tunnelin pitäisi olla valmiina keväällä 2024. Rahoituksesta 75% tulee Kiinasta ja loput pääosin Pohjoismaisilta eläkeyhtiöiltä. Laskelmien mukaan tunnelihanke tulee maksamaan itsenä takaisin 37:ssä vuodessa.

Hanke on työllistänyt jo nyt runsaasti konsultteja sekä alihankkijoita. Myös Saarikoski Travels on incoming -osastonsa kautta ollut pienellä panoksella mukana tunnelihankkeessa ns. hiljaisena vaikuttajana lähinnä logistiikan aikataulujen sektorilla. Maaliskuun alussa tilanne kuitenkin muuttui oleellisesti, kun Kiinasta tuli rahoittajien taholta melkoinen ”Breiking news”. Rahoittajat haluavat aloittaa vielä tulevana kesänä kalustotestauksen, minkä pohjalta vasta perustettu rautatieyhtiö TH-Railways valitsee vaunutoimittajan vuoden 2021 aikana. Alkuvaiheessa testattavaksi tulee kolme vaunutyyppiä, kaikki Saksasta.

Projekti tuli hieman yllättäen meille, mutta töitä on paiskittu nyt kolmisen viikkoa yötä päivää. Ja viimein on tiedotettavaa, kertoo projektijohtaja Antton Kekki Saarikoski Travelsista! Ensi vaiheessa saamme siis käyttöömme kolme saksalaista vaunutyyppiä erilaisin varustein. Niillä liikennöinti alkaa kesäkuussa rataosuudella Seinäjoki – Alahärmä (Powerpark), joka on tuplarata ja hiljainen kuin mikä. Sillä osuudella on hyvä toimia ICE-luotijunalla, sillä ratapohja kestää 330 km/h vauhdin. Matka esimerkiksi Seinäjoelta Lapualle kestää 8 minuuttia, jos VR ei ole hankaloittamassa liikennettä. Seinäjoki-Powerpark ajetaan kesäaikana kolme kertaa päivässä ilman välipysähdyksiä ja matka kestää vain 19 minuuttia. Myöhemmin syksyllä 2019, kun pääsemme myös tukkoisalle Riihimäki-Tampere osuudelle, saamme testivaunuja myös Koreasta sekä Kiinasta. Kiinasta tulevat junat kulkevat aurinkoenerkialla, kertoo Kekki. Vaikka tässä vaiheessa puhutaan testiajoista, junat tulevat matkustajaliikenteeseen vielä ennen koulujen päättymistä. Olemme perustaneet TH-Railwaysille operaattoriyhtiön Saarikoski Trails OÜ:n, jonka toimitusjohtajana aloittaa 1.4. alkaen Janne Tervo. Aikataulut julkaistaan lähipäivinä ja varausjärjestelmä otetaan käyttöön toukokuun alussa.

Lisätietoja : Saarikoski Travels, Janne Tervo ja Antton Kekki